Saturday, August 14, 2010

MELAYU ISLAM & PENDAPATAN HARAM

Di dalam bulan puasa yang mulia ini kita mendengar ramai saudara-saudara Muslimin dan Muslimat bekerja di tempat yang jelas haram.  Mereka ialah kakitangan Melayu Islam yang berkerja di kilang-kilang arak, tempat yang menjual dan menyajikan arak serta juga tempat-tempat perjudian dan pusat hiburan.

Pihak berwajip dan jabatan agama serta para ulama mesti mengambil langkah untuk mengatasi gejala ini.  Di mana akan datang keberkatan kalau sudah punca rezeki dan makanan serta minuman yang menjadi darah daging adalah haram.

Kemungkinan mereka yang bekerja di tempat-tempat begini adalah mereka yang cetek ilmu agamanya.  Memang banyak orang Melayu tidak arif tentang hal agama Islam.

Sebaik-baiknya langkah kukuh ialah untuk memastikan sistem pembelajaran cukup utuh dengan pengetahuan agama.  Kemudian sistem sokongan lain mesti mendorong supaya manusia sentiasa insaf diri sebagai seorang Islam.  Bila asasnya kukuh dan kesedaran tinggi, tidak mungkin orang Islam Melayu akan mahu pun untuk bekerja tempat-tempat seperti ini.