Monday, December 27, 2010

PERMATA JADE

Dulu saya pernah cerita tentang ada kalien datang untuk mencagarkan barang kemas yang termasuk permata jed. Semalam beliau datang lagi untuk bertanya kemungkinan ada pelanggan bank yang sedang mencari permata jed untuk dibeli.


Rupa permata jednya adalah seperti gambar di atas. Jed berkenaan adalah sebuah ukiran berbentuk katak. Harga yang diminta ialah RM 300,000.

Klien berkenaan amat memerlukan wang yang banyak untuk memperkukuhkan perniagaan yang sekarang bermasaalah. Jadi saya ingat elok juga saya paparkan saja di sini. Jika ada yang berminat, silakan e-mail saya ya.

Nak cakapkan lebih jauh lagi tentang jed ni tak berani la pulak. Setahu saya, di kalangan orang Cina terutamanya, jed ini adalah simbol keceriaan, keharmonian, kesihatan yang baik, tuah dan juga untuk menjauhkan dari sial dan gangguan hantu puaka. Bagi kita ianya hanyalah permata yang amat mahal.