Tuesday, October 12, 2010

CARI ALASAN!

Peristiwa seperti ini sudah berlaku berulang-ulang kali.  Bas ekspress terlibat didalam kemalangan ngeri seperti yang berlaku pada malam Ahad bukan baru sekali ini berlaku.  Ia pernah berlaku sejak era Liong Sik masih menteri pengangkutan lagi.

Setiap kali jadi peristiwa ngeri yang melibatkan kehilangan banyak nyawa, semua orang lantang bersuara untuk tahu apa yang terjadi dan menyebabkannya.  Macam-macam langkah bagi memastikan ia tidak berulang diumumkan.

Pihak berkuasa rancak mencanangkan akan mengambil tindakan sewajarnya.  Hari-hari riuh mengumumkan langkah-langkah segera dan diyakini berkesan.

Hilang saja segala kebisingan tentang reaksi marah, sedih pedih dan duka lara, maka tak tahulah apa terjadi kepada langkah-langkah yang diumumkan.  Umpamanya cadangan meletakkan kotak hitam tu, sampai sekarang tidak dilaksanakan.

Cukup-cukuplah dengan rheotorik murahan dan memberi alasan.  Ini melibatkan nyawa orang.  Nak main politik pun, jangan sampai menjadi manusia yang tidak punya hati nurani.  Itu gaya binatang!