Friday, May 28, 2010

BN = BARANG NAIK KE?

Sekali lagi kita diragut perasaan seram dan geram.  Selepas BN dah menjadi agak kukuh sedikit sekarang ni, kita sudah diancam dengan badai taufan barang-barang naik harga lagi.

Sebelum Pilihanraya ke 12 (PR12) kerajaan menjadi begitu berani dan angkuh kerana yakin rakyat menurut saja dan tidak membantah dengan segala tindak tanduk BN.  Harga petrol naik melambung.

Bila PR 12 rakyat bangun memberi amaran bahawa mereka marah dan tidak puas hati.  Akibatnya beberapa negeri tumbang kepada PR.  Tetapi selepas dua tahun banyak katak melompat keluar parti PR masuk BN.

Kini sudah menunjuk belang kembali.  Rakyat sudah dikejutkan dengan kemungkinan barang-barang subsidi dinaikkan harga.  Seolah-olahnya BN tu bermaksud barang naik!

Kalau banyak barang harganya naik, apa akan jadi kepada rakyat yang sudah agak terhimpit dengan ekonomi yang agak teruk?  Jika gaji dinaikkan pun, akan ada 'domino effect' yang menyebabkan harga terus naik lagi.  Akhirnya pendapatan akan menguncup dengan lebih teruk lagi.