Monday, January 04, 2010

SEMUA PUN ADA LOGIKA

Baru lega sikit ni.  Dah banyak hari cuti, bertimbun pula kerja di pejabat ini.  Ramai kakitangan pula telah   yang ambil cuti sakit.  Biasa tu.  Macamlah tak tahu - Hari pertama sekolah awal tahun ni, ibu bapa pula ponteng kerja kerana menguruskan hal sekolah anak-anak mereka.  Cakap pun tak guna!

Ada sikit lagi kerja nak di buat.  Tapi rehat sekejap la.   Sambil tu baca surat-khabar.  Saya tertarik sekali dengan cerita di bawah ini. Pencuri sekarang ternyata bijak menggunakan akal dalam misi mencuri mereka.

KUALA LUMPUR: Thieves broke into a house in Damansara Heights yesterday but left everything intact as they only wanted the keys to two Mercedes Benz and a Honda Civic.
The thieves did not bother to steal two other vehicles -- a Proton Saga and a Perodua Myvi -- as they drove off with the three cars.


The owner, a businessman in his 60s, woke up at 9am to find his cars stolen.
Dah beberapa kali berita senada ini yang kita dengar.  Bila perompak/pencuri pecah masuk rumah, mereka sudah seperti sudah ada senarai barang/produk yang mereka mahu.  Kereta mewah, laptop, video-cam, kamera, barang kemas dan wang adalah antara barang-barang yang paling popular yang dicuri - jika produk macam kereta dan laptop tu, mereka memang ambil ikut jenama lagi!

Semua ini sudah pasti ada logikanya.  Kereta mewah, laptop dan barang kemas sudah pasti ada sindiket pembelinya.  Katanya, produk-produk ini senang pula diseludup ke sempadan.

Banyak juga cerita yang kita dengar, cerita yang memang kurang enak kiranyer ..  Tapi tak tahulah sejauh mana pula kebenaran cerita sedemikian.