Sunday, January 17, 2010

KENAPE JADI GINI?


Kalau kita belajar ekonomi, monopoli tu paling tidak bagus.  Tetapi di Malaysia banyak sangat syarikat dalam bidang khidmat yang merupakan syarikat monopoli kerana begitulah dasar negara kita.

Saya geram betul le dengan astro yang terus ada kuasa monopoli ni .. buat ikut suka hati dia saja.  Satu cerita dan program boleh recycle berulang-ulang kali di saluran yang berbeza, dan lepas recycle lagi.  Naik bengang dibuatnya.  Bila buat program yang baru dah dia buat pekej berbayar baru pulak.  Bayar bulanan yang biasa tu bukan main mahal lagi.  Mereka buat pekej baru, lepas caj tambah.  Betul-betul keterlaluan!

Apa kuasa kita?  Jelas yang ada pun kita hanya boleh berhenti dari terus melanggan sajalah.  Dah la stesyen percuma terlalu bermain politik pula .. naik menyampah dibuatnya.  Tapi, sekarang astro pun dah banyak dirantai kaki juga, macam-macam dah tersekat!

Inilah perbezaan ketara antara negeri maju yang demokrasi dengan negara-negara di dunia ketiga seperti Malaysia kita.  Anak buah saya yang belajar di luar negara bayar minima saja untuk khidmat kabel seperti astro tu, dan pilihannya amat luas sekali.  Tak suka boleh tukar kabel lain.  Satu-satu pekej tu memang berbaloi la kiranya.  Saya berani berkata begitu, kerana saya sudah melawat seperti di Amerika tu.

Sepatutnya selepas lebih dari setengah abad merdeka, set minda pemimpin lebih dinamik dan terbuka.  Tapi nampaknya semakin berbelit-belit pula.  Kenapa le jadi begini?!