Sunday, March 28, 2010

BILA DELEGASI BERSUARA


Di saat ini rasanya ramai sudah tahu bahawa Dato' Seri Chua Soi Lek telah dipilih sebagai Presiden MCA yang baru.  Berita ini baru saja diketahui lewat petang tadi.

Sementara Timbalan Presiden yang dipilih ialah Datuk Liow Tiong Lai.  Empat naib presiden yang dipilih pula ialah Datuk Ng Yen Yen, Gan Ping Sieu, Datuk Donald Lim dan Datuk Chor Chee Heung.

Ternyata orang seperti Datuk Seri Ong Tee Keat sukar di terima sebagai 'group player' kerana ramai orang berkepentingan.  Dalam politik, mereka bukan perlukan seorang pemimpin yang mempunyai imej yang bersih atau seorang pemimpin yang berdedikasi dan berkesan.

Parti politik dan di dalam dunia politik terdapat banyak ahli-ahli yang berkepentingan.  Mereka memerlukan seseorang yang boleh menjadi seorang pemimpin yang menjaga kepentingan mereka bersama.

Jadi bila diserahkan kepada delegasi, delegasi akan memberi suara lantang bahawa mereka mahukan seorang ketua pemimpin 'group leader' yang berkesan dan popular.  Ini bukan hanya kenyataan untuk parti MCA saja.  Mana-mana parti dalam BN terbukti mengikut polar yang sama.