Thursday, March 04, 2010

JIHAD ATAU SESAT?


Tadi hujan dan saya sampai di rumah agak terlewat sedikit. Jadi malam ni tak adalah ikut pergi ke Masjid untuk jemaah malam Jumaat seperti kebiasaannya.  Dah solat kat rumah, sementara menunggu Isyak ni, saya masuk la ke laman sekejap untuk meninjau-ninjau.

Teringat pula berita terkini tentang pengeboman berani mati yang membunuh 29 orang di Baquba, Iraq menjelang pilihanraya parlimen di sana.  Mengikut punca berita itu 42 orang lagi tercedera akibat dari tiga serangan berani mati itu.

Entah mengapa mereka ini sanggup melakukan perkara yang bodoh seperti ini.  Mengikut kata mereka yang sefahaman, ini adalah jihad.

Jihad apa ke bendanya bila membunuh dan mencederakan rakyat dan orang ramai.  Kalau ada pun dosa dan kesalahan mereka yang menjadi korban ini, Allah tidak menyeru kepada jihad begini.  Membunuh dan mencederakan orang ramai serta pengorbanan mereka dengan nekad berani mati itu bukan seruan Islam.   Malah semuanya mirip kepada perbuatan sesat.

Itulah akibatnya bila manusia terlalu taksub dengan sesuatu isu dan/atau pemimpin.  Ketaksuban mereka sudah sampai ke tahap yang melampau hingga bercanggah dengan Hukum Allah SWT.   Kita ragui pengorbanan seperti ini: adakah ia jihad atau apakah ia amalan sesat?