Wednesday, March 31, 2010

PANAS SEKELILING

Cuaca sekarang amat panas dan isu-isu di sekeliling pun dah semakin panas.  Hari-hari tak senang duduk kita dibuatnya.  Tapi streamyx pula buat hal .. merangkak, mengesut kerana tak cukup kapasiti la tu!  Naik hantu juga .. sampai tak boleh nak lagi nak melelapkan mata ni .. geram betul.

Dalam pada itu, hati amat resah dengan pendedahan yang dibuat oleh Dato' Seri Anwar (DSAI) mengenai isu APCO dan Malaysia.  Alang-alang buat entry saja la.

Saya petik mukadimmah ucapan jawapan DSAI di Parlimen yang dinanti-nantikan pada seesi sidang Parlimen hari ini:
Sesungguhnya keselamatan negara kita dalam bahaya. Isu ini membongkar politik kronisme yang membarah serta rundingan sulit pihak tertentu sehingga membelakangkan kepentingan rakyat dan negara. Tidak dapat dinafikan lagi kini wujud ancaman terhadap keselamatan nasional, maklumat strategik negara terdedah kepada agensi perisikan asing dan tercalarnya maruah umat.

Bagi mengelak sebarang keraguan penjelasan saya hari ini bukan sekadar muslihat politik atau tuduhan tidak berasas, Insya Allah, setiap kenyataan saya hari ini akan disokong dengan dokumen, rencana malah salinan perjanjian yang ditandatangani oleh pihak-pihak terbabit.

Sehingga kini Perdana Menteri belumpun memberi sebarang maklum balas terhadap gesaan saya agar segera mendedahkan serta memperincikan bentuk hubungan di antara kerajaan dan APCO, apa skop tugasannya, jumlah peruntukannya, setiap penasihat yang terbabit; peranan serta pengaruh mereka dalam kerajaan.
Panjang lebar penerangan dengan sokongan dokumen yang dibentangkan oleh DSAI.  Semuanya begitu meresahkan rakyat seperti saya.  Saya tidak tahu kenapa MPs dan mereka dalam BN tidak menunjukkan reaksi normal yang merasa seram dan bimbang.  Adakah mereka terikat dengan gag khusus dan itu membuatkan mereka itu takut gaya pengecut?